من هر سه دستگاه ويژه خلباني سايتک يعني يوک ، تراتل و رادر پدال را براي شبيه ساز پرواز ايکس تهيه کرده ام. هر چه سرعت چرخش بیشتر شود نیروی تراست تولیدی بیشتر می شود و اگر در همین پنکه دور موتور را از حدی بیشتر کنیم به دلیل اینکه سرعت پرت شدن هوا به شدت زیاد است نیروی تراست تولیدی نیز زیاد است و پنکه از حال تعادل خارج می شود و می افتد. از لیفتراک برقی بیشتر در انبارها و مکان های سر بسته به علت عدم تولید آلودگی، صدای کم تر، کوچک بودن و قدرت مانور خوب در فضاهای کمتر بکار میگیرند. مپ سنسور اطلاعات هوای وارد شده به موتور را به ECU میدهد و ECU میزان باز و بسته بودن دریچه هوا را کنترل میکند. در پی این سوانح و با انتشار گزارشهای فنی از علل حوادث مذکور که بر نقص فنی این مدل هواپیما صحه گذاشت، شرکت هواپیماسازی بویینگ ناچار شد تحت فشار افکار عمومی، تولید این تایپ را از اواسط دسامبر ۲۰۱۹( اواخر اذرماه ۹۸) متوقف کند. اگر رادر را به سمت چپ حرکت دهیم ربات باید حرکت پادساعتگرد کند و اگر به سمت راست حرکت دهیم باید چرخش ساعتگرد انجام دهد . ساعت ۰۹:۳۰:۴۳ کاپیتان: “ببندش رو ۱۴ تا” (۱۴۰۰۰ پا) و خلبان دوم ارتفاع را روی ۱۴۰۰۰ میبندد، ساعت ۰۹:۳۰:۵۹ صدای هشدار ارتفاع (Altitude Alert Warning)، کاهش سرعت از ۱۲۹ به ۱۱۹ نات باعث میشود که در ۰۹:۳۱:۰۵ خلبان تراتل را روی حداکثر قرار میدهد.

ساعت ۰۹:۳۱:۱۳ سرعت هواپیما به کمترین میزان رسیده و زاویه حمله به مقدار ۲/۱۷ مورد افزایش قرار گرفته است و ساعت ۰۹:۳۱:۱۵ صدای هشدار واماندگی به صدا در میآید و یوک (فرمان) شروع به لرزیدن میکند و خلبان خودکار در این لحظه غیر فعال میشود و خلبان دوم دوباره میپرسد که فلپ بگیرم؟ در این لحظه خلبانها متوجه شرایط خطرناک پرواز میگردند و با پایین انداختن دماغه هواپیما، سعی در افزایش سرعت دارند و برای این منظور، زاویه دماغه را به ۶- درجه کاهش میدهند. هفته ها وحتی ماههای زیادی سپری شد تا بالاخره با کمک چندین ارگان و نهاد بقایای اجساد جانباختگان از آن ارتفاع به پایین منتقل شد.اما افکارعمومی بعد ازاین حادثه دنبال دلیل سقوط ای تی آر بود .اظهارات ضدونقیض زیادی درآن بازه زمانی شنیده ومنتشر می شد. حادثه ای تلخ وغم انگیز که درآن تمامی سرنشینان جان خود را ازدست دادند.آدمهایی که دنیا دنیا آرزوهای کوچک وبزرگ برای خود داشتند در ارتفاعات دنا سقوط کردند تا داستان زندگی شان برای همیشه تمام شود.جست وجوها برای پیدا کردن لاشه هواپیما و ردی از جان باختگان در روز سوم حادثه به پایان رسید ومشخص شد هواپیمای ATR در دنا سقوط کرده است.

در ادامه خلاصهای از حوادث این سری هواپیما را مرور میکنیم. در این حالت بدون در نظر گرفتن هیچ مورد خاصی اندازه دریچه گاز نشوندهنده این موضوعه که این دریچه برای این محفظه بزرگه. عملکرد سنسور دریچه گاز چگونه است؟ بالا ماندن دور موتور در دور آرام، یکسان نبودن پدال گاز با دریچه و پشت آمپر، دیر پایین آمدن دور موتور و از دور آرام پایینتر نیامدن آن، نوسان در دورهای بالا به خاطر کثیفی و آب خوردگی از جمله دلایل خرابی این سنسور است. از جمله خودروهای حاضر در مسابقات آن روزگار باید به ساختههای خودروسازان آلمانی چون بامو، پورشه و تولیدات صنعت خودرو انگلستان چون مینی، امجی، تریومف، ایتالیاییهایی چون آلفارومئو و لانچیا اشاره کرد. روشهایی نظیر نصب میل سوپاپهای اسپرت با زوایای متناسبتر جهت بهبود راندمان تنفسی و افزایش گشتاور در دور پایین، نصب فلایویلهای سبکتر جهت بهبود تراتل ریسپانس، شمع و وایر بهتر برای تولید جرقهای قدرتمندتر، نصب فیلترهوای اسپرت و تغییر مجموعه کیت مکش هوا، پورت و پولیش سرسیلندر، نصب انژکتورهای دبی بالاتر (نظیر انژکتورهای 206 تیپ 5)، ریمپ ECU و یا نصب چیپ تیونینگ و نهایتا نصب هدرزهای اسپرت از جمله راهکارهای موجود هستند. آنچه از چرایی وقوع این حادثه منتشر شده هنوز علت حادثه را به طور دقیق مشخص نکرده است اما آنچه از گزارشات برمی آید این است که هواپیما در آخرین لحظات دچار واماندگی شده است و دلایل این واماندگی اگر هم مشخص شده باشد هنوز برای مردم گزارش نشده است.

یک ثانیه بعد مجدداً خلبان خودکار توسط خلبان غیر فعال میشود و چندین بار صدای Terrain ahead، و سپس صدای Pull up چندین بار به گوش میرسد، سکوت مرگباری را در کابین حکم فرما میکند. فشار نرمال برای سیستم انژکتور مکانیکی کا در حدود 5 بار یا 75 Psi است. بالانس : در پمپ هیدرولیک پره ای بالانس عدم تعادل نیرو حذف شده است. با هماهنگی برج ارومیه قره تپه ای هواپیما را در مسیر آی.ال.اس فرودگاه ارومیه قرار می دهد. ظاهراً این کشورها که تحت تأثیر کارهای پشت پرده عربستان بر طبل محرومیت ایران میکوبند، علاوه بر ناآگاهی نسبت به شرایط فوتبالی، به امور هوانوردی نیز اشراف ندارند و نمیدانند کشورهای عربی هنوز پروازهایشان به تهران را به طور مستمر ادامه میدهند و از نظر ایرلاینهای فوق آسمان ایران کاملاً ایمن قیمت تراتل 405 است. هیدروموتور پیستونی اینترموت چرخدنده خارجی بسیار ساده، قابل اطمینان، نسبتا ارزان و نسبت به ناخالصی ها حساسیت کمی دارند. حالا شیخ سلمان و همه آنهایی که آسمان ایران را به ناامنی متهم میکنند، به این پرسشها جواب بدهند که چطور ایرلاینهای ترکیهای، آذربایجانی و حتی عربی به ایران رفت و آمد دارند؟ در مورد ورود به دنیای مولتی روتور های FPV می توانید مطالب پایه و اساسی را از این لینک بخوانید.