برای تنظیم گزارش، یک خبر داغ ضروری نیست. دارای وجود ندارد که در منطقه نزدیک به شما رخداد میافتد یا دور از آن. میگویند چنانچه سگی پای کسی را گاز گرفت، نکته تازهای در آن نیست. ولی اگر کسی پای سگی را گاز گرفت، نکته تازهای دارد. پس خبر است. باهمستانهای ما کلی خبر ساخت میکنند که بسیاری از آن ها به روزنامهها نمیرسد، ولی برای اینکه خبر باهمستان شما در روزنامه بازتاب پیدا کند، واجب نیست، مطلقا پای سگی را گاز بگیرید! بسته به موضوع، عکسهای رنگی، تصویرسازی، جایی خاص در صفحه نخستین و هم پسزمینه خاصی به جهت عنوان و کادر معینی به آنان اختصاص پیدا میکند. هر کدام از گزارشها از چیدمان خاصی در صفحه روزنامه بهره میبرند. این بخش به تفاوت در میان خبر و گزارش میپردازد تا بدانید کدام یک برای موضوع شما قالب مناسبتری خواهد بود و طریق تنظیم هر کدام را برای ارتقاء کارآمدی پیام ارائه میکند. زیرا می تواند کارآیی پیام شما را به شکلی واضح ارتقا دهد. کلیدی می باشد که مخاطب خویش را بشناسید تا بتوانید اطلاعات پیام را به بهترین شکل تهیه کنید. برای بازتاب دادن ابتکارعمل خود در رسانهها میتوانید از خبرنویسی یا این که گزارشنویسی استفاده کنید، ولی پیش از هر چیز اذن دهید، ببینیم، فرق همین دو چیست؟ کسی که ارتباط ها عمومی را خوب بشناسد، میتواند برنامهای برای بازاریابی و برندسازی تهیه کند تا نیازهای ابتکارعمل شما را به درستی پاسخ گوید. در صورتی که کار شما در گزینه سازماندهی برای یاری مالی به امر خیری است که به جهت یادبود کسی برگزار میشود؛ (مثلا امداد مالی به دانشجویان تنگدست برای یادبود یک بازاری خوشنام و نیکوکار یا این که استادی سرشناس و معتبر که به تازگی درگذشته) از خودتان بپرسید که چرا همین موضوع بایستی برای یک مخاطب عادی مهم داشته باشد؟ کلیدی نسبت دادن به ماده ۷۴ ضابطه تجارت الکترونیک مصوب ۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی، و کلیدی عنایت به این که وبسایت صاحبخبر مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق و دستمزد تصریح شده مؤلفان در ضابطه فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا این که هر دسته محتوای خلاف قوانین جمهوری اسلامی کشور ایران بر عهده مرجع خبر و کاربران است. مراقب گفتن حرفهایی باشید که ممکن هست توهینآمیز تلقی شود یا این که پیگرد حقوقی پیدا کنید. در اینجا عمده به تحلیل وب سایت اخبار ضد استقلال.